Koala, ja.... en dolfijnen - Reisverslag uit Caloundra, Australië van hoekstijn - WaarBenJij.nu Koala, ja.... en dolfijnen - Reisverslag uit Caloundra, Australië van hoekstijn - WaarBenJij.nu

Koala, ja.... en dolfijnen

Door: Oscar

14 November 2013 | Australië, Caloundra

Ondertussen zijn we alweer zo'n vijf dagen verder en hebben we heel wat beleefd. De dolfijnen hebben we gezien, vlak voor de boot waarmee we op dolfijnenjacht gingen. Prachtig! Ook Elis vond het mooi. Linne interesseerde zich echter meer in de tweedehands appel van Elis die ze mocht afkluiven. Later tijdens de boottocht mocht je nog in een netje achter de boot zwemmen. Elis die eerst niet durfde wist toch haar angst te overwinnen en via de glijbaan in het net te landen. 's Middags weer met Elis naar het strand terwijl Linne sliep en Lies de wacht hield. Dikke pret. Elis durft beetje bij beetje steeds wat dieper het water in, met zwembandjes om de armen en het bodyboard vlakbij. Het antwoord op de vraag wat ze deze dag het leukste had gevonden was stellig "het zwemmen!". Nou, dure uitstapjes hoeven we deze vakantie niet meer te maken.....
Onze volgende bestemming werd Byron Bay, het meest Oostelijke vaste land van Australie. Om onze slagingskans om koala's te zien wat te vergroten zijn we naar het koala ziekenhuis gegaan. En ja hoor, daar waren ze. De meesten zaten roerloos in de boom (misschien waren ze wel echt ziek), eentje zat fanatiek blaadjes te eten. Ogenschijnlijk erg schattige beestjes, maar blijkbaar geen hoog aaigehalte. Een bezoek aan een vuurtoren was het volgende uitje. Vanaf daar had je een prachtig uitzicht en tijdens de wandeling daar naartoe zag je een groepje dolfijnen in de baai zwemmen. Als je geluk had kon je ook migrerende walvissen met hun jongen zien. Na lang turen en elke schaduw van de golven kortstondig voor een walvis te hebben aangezien, hebben we de hoop hierop maar opgegeven. Het is ook het einde van het seizoen, dus de laatste was misschien al wel voorbij op weg naar de Zuidpool wateren. Op de camping kregen we regelmatig bezoek van wilde kalkoenen, oerlelijke beesten die uitermate brutaal zijn en alles op alles zetten om je van je eten te beroven. Zo rende ik, tot vermaak van verschillende campinggasten, op den duur over de camping achter zo'n beest aan die uit de tas van Lies een pak rijstewavels gejat had. Elis had echter van haar eerdere Australische vriendje geleerd dat het leuk is om hard schreeuwend met een stok achter die beesten aan te rennen. Hoewel we normaal toch proberen onze kinderen fauna te doen respecteren, kwam dit toch wel erg goed uit......
Gisteren zijn we in het plaatsje Caloundra aangekomen, gelegen aan de sunshine coast in de sunshine state Queensland. Toch heeft de zon hier nog maar heel beperkt geschenen. Het kan hier trouwens best hard regenen en onweren, maar gelukkig gebeurt dat meestal 's nachts. Het is hier dan ook rainseason in de zomer (lijkt Nederland wel). Wanneer de zon schijnt is het echter meteen ook flink warm. Vanmorgen hebben we de Glass House Mountains bezocht, een oud vulkanisch gebied met mooie rotsachtige bergtoppen. Op weg daar naartoe kwamen we langs een national park met een aangelegde route door het regenwoud. Veel mooier dan een eerder park wat we bezocht hadden met wandelroutes hoog tussen de bomen door. Misschien was het wel omdat het nu ook wat regende en het woud het best tot zijn recht kwam. Morgen gaan we opnieuw verhuizen, nu naar Hervey Bay, de uitvalsbasis voor een tocht naar Fraser Island, een wereld erfgoed....

• 14 November 2013 - 14:28

Huisman:

Wat een leuk reis verslag, dat is echt genieten.
    Verder nog veel reis plezier.

• 14 November 2013 - 15:50

Mama Maritha:

Oscar je kunt ook altijd nog schrijver worden. wat een leuke verhalen.Ik hab mijn zus ook geatterndeerd
    op jouw verslag, nou ze was er eerder bij dan ik. voor Elis een hele belevenis, leuk hoor. Linne is nog te klein om het heel bewust mee te maken

• 14 November 2013 - 22:46

Sjoukje:

Eten die kalkoenen Linne haar rijstwafels, maar dat is toch niet genoeg, vetmesten die handel dan hebben jullie met de Kerst lekker eten...hm, hm
    Pas maar op Elis wordt vast nog wereldkampioene zwemmen.

• 15 November 2013 - 21:35

Margriete:

Gaaf hoor die koala; ook al doen ze niets. Het blijft bijzonder om ze te zien. Nu nog een keer in het wild. Ook leuk dat Elis dit alles zo bewust meemaakt! Ik zie ook een behoorlijk groeiend buikje bij Lies. Dat gaat natuurlijk ook gewoon door. En Oscar, je hebt een tweede carrière als columnist gemist...

• 16 November 2013 - 19:47

Ria:

Leuk alles te lezen zo! Genieten dus! Hirr in Groningen vandaag Sint aangekomen en erg koud..maar droog! Geniet, take care! Leuk, die koala!!

• 16 November 2013 - 20:44

JS:

He zussie.... Wat een feest down under daar... Heel erg gaaf. Kan niet wachten om ook die kant op te komen... Geniet ervan met grote teugen... En dikke kuz vanui Mokum... JS

• 18 November 2013 - 19:26

Hans:

Leuke foto's! Hier langzamerhand wat richting winterse temperaturen, misschien neerslag en lichte nachtvorst. Je verslagen en beelden worden daardoor nog aantrekkelijker, haha. Afgelopen zaterdag landelijke intocht Sinterklaas hier in de stad, sfeervol, leuke details voor de kinderen, een Sint die goed in zijn rol zat. Alleen een erg houterige en stijve (wnd) burgemeester Vreeman. Erg druk in de stad, en idd opnieuw ervaren dat het voor de kinderen een FEEST is, met een lichte spanning, en geen angst, zoals mijn generatie dat aangepraat werd. Jeetje, wat was ik bang voor die man, haha.
    Zo heel af en toe nog eens een verdwaalde skiffeur coachen op je oude clubje, Oscar, maar het fraaie coachweer is nu echt voorbij, met a.s. zondag de Hel.....dan weet je het meestal wel ;-)