Fraser Island - Reisverslag uit Makepeace Island, Australië van hoekstijn - WaarBenJij.nu Fraser Island - Reisverslag uit Makepeace Island, Australië van hoekstijn - WaarBenJij.nu

Fraser Island

23 November 2013 | Australië, Makepeace Island

Aangekomen in Hervey Bay werden we aangenaam verrast door de knusse omgeving van ons nieuwe adres: camping Point Vernont. Lekker groen, speeltuin die aan alle eisen van Elis voldeed, een zwembad en lekker groen. Tot genoegen van MamaLiez was het zwembad voor de verandering verwarmd (door de zon die hier immer schijnt) en van dien formaat dat er serieuze baantjes getrokken konden worden. Die werd dus eerst ten volle benut, om daarna gepofte aardappels met gehaktballen ( je blijft toch Hollander) te stoken op de BBQ onder het genot van enig Hollands gezelschap in de 'Camp Kitchen'. De dames speelden ondertussen in de speeltuin en dat gaat er meestal heel gezellig aan toe. Elis ontpopt zich als zorgzame grote zus en binnen die taakomschrijving valt ook: Linne aan het lachen te krijgen. Onder het genot van al deze ontspanning en zwoele temperaturen worden we dan ook regelmatig getrakteerd op een gezellig gegiechel van onze dames.
We blijven dan ook langer dan gepland in Hervey Bay dan we dachten. We nemen de tijd om ons te oriënteren op de mogelijkheden om Fraser Island te ontdekken met 2 jonge dames en bekijken eveneens hoe we de Whitsunday Islands eveneens kunnen bezoeken/bezeilen. Oz wil graag zelf, met onze eigen 4 wheel drive het eiland bescheuren. Na enige navraag blijkt onze Kia 4-wheel, niet 4-wheel genoeg te zijn om het eiland te betreden. Sterker nog, de veerdienst wil 'm niet eens overzetten. Nieuwe optie is het huren van een adequate 4-wheel: Echter na het horen van allerlei verhalen als: 'je moet het eiland kennen, anders rij je zo het drijfzand in', ging ook Oz overstag om ons toch maar te laten rijden in een 4-wheel bus, wat gelukkig een hele gezellige optie bleek. De meeste ouders met kleine kinderen bleken voor een dagtour gekozen te hebben, wat ervoor zorgde dat we de enigen waren met kleine kinderen. Dat werd een uitdaging.
De start was makkelijk; heerlijk zwemmen in het mcKenzie meer. Wat een prachtige omgeving! Elis liet zich vervolgens van haar stoerste kant zien door een wandeling door het regenwoud van 2 km helemaal zelf te lopen. Een tweede wandeling die middag van 5 km naar het Wabby-meer hebben we geskipt, na een verwoede poging en zijn we lekker gaan zwemmen in het zwembad bij het hotel waar we zouden overnachten.
Mijn verjaardag werd om 6 uur ingeluid met een wakkere Linne, die helaas niet meer op andere gedachten te brengen was dan Heel Erg Blij, Actief en Wakker te zijn.
Genoeg tijd dus voor een uitgebreid ontbijtbuffet en daar kwam 'ie: een prachtige chocolade-verjaardagstaart met ballonnen. Aangekomen op het strand werd ik getrakteerd op een vlucht over het eiland, met start en landing op het strand. Supergeweldig! Elis en Linne mochten ook mee en ervaarden dit compleet verschillend. Daar waar Elis haar ogen uit keek, wist Linne niet hoe goed ze zich vast moest houden aan de veiligheidsvoorschriften (zie foto).
Eenmaal terug aan de grond hebben we een heerlijke dag gehad en veel gezien van het eiland en vooral op veel plaatsen gebadderd (Eli-creek, champaignpools), gespeeld in de zee zo gauw het ff kon en mooie stukken van het eiland bekeken (coloured pinnacles, red rock, indian head). On top of it all konden we nog een echte dingo (wilde hond, of eigenlijk wolf) spotten en wat mij betreft blijft het daarbij.
Terug in de bewoonde wereld een geweldige hoeveelheid mailtjes, app-jes en FB felicitaties ontvangen en geskyped en gebeld. Een hele bijzondere verjaardag, met als kers op de taart dat Elis plots op haar fiets durfde te fietsen bij terugkomst en Linne zomaar rondstapte.
De volgende dag bijkomen geblazen en ons bezinnen op de Whitsunday Islands. We vatten het plan op om niet 800 km omhoog te gaan rijden (wat 3 dagen rijden heen en weer 3 dagen rijden terug betekent), maar naar Brisbane te rijden, daar de auto en caravan te stallen en te vliegen naar de Whitsundays, om vervolgens te zeilen rondom de eilanden en duiken in het Barrier Reef. Helaas, ook dit plan mocht niet doorgaan: met een kind van 1 jaar mee, was alleen een dagtrip met snorkelen haalbaar, en dat haalde het niet bij onze ideeën. Na wijs beraad en met pijn in het hart hebben afscheid genomen van ons plan om de Whitsunday's nu te gaan bezoeken. We hopen op een unieke gelegenheid waarop we samen zonder kinderen komend jaar alsnog die kant op te kunnen (oppas gezocht!) en anders gaan we ieder apart een keer.
We hebben dus plots veel tijd om vanaf nu rustig aan naar beneden te zakken en rond oud en nieuw in Melbourne aan te komen.
We toeven nu in het pitorske doch decadente Noosa. Gisteren flink langs de kust gewandeld en gezwommen en vandaag een boottocht over Noosa's wateren. Heerlijk!
De meiden genieten ontzettend van alles, al blijft zwemmen in de zee, maar vooral in het zwembad, favoriet. Elis ontpopt zich van angsthaas naar waterrat, daar waar Linne onverminderd onze stuntkip blijft. Een superduo! Onze kleine-man-in-de-maak lijkt op z'n zachtst gezegd van het beweeglijke soort en hoewel het walvisseizoen hier net ten einde is, lijkt 'ie voor mij toch echt begonnen....
Morgen trekken we weer verder zuidwaarts naar de omgeving van Brisbane. Tot later!

• 23 November 2013 - 15:32

Margriete:

Gaaf hoor! Mooie foto's ook.

• 23 November 2013 - 16:52

J Huisman:

wat kan je mooi schrijven, En een geweldige vakantie hebben jullie. Dat zal straks tegen vallen
    weer te moeten werken

• 23 November 2013 - 16:54

Maritha:

wat een mooi verhaal, wat wordt Linne al groot, jammer dat haar wandelen niet kan zien
    We hebben hier een prachtige herfst dag, een met een gouden randje.
    hoor niet veel van jullie over de temperatuur.

• 23 November 2013 - 18:53

Ria:

oppas aangeboden! groet Ria

• 23 November 2013 - 21:21

Hestia:

Geweldig! Superleuke foto's ook!

• 24 November 2013 - 00:15

Tamara:

Leuk te lezen hoe leuk jullie het hebben en wat jullie beleven! Een kleine man in de maak? gaaf! Dus het wordt 3-2 ipv 4-1 zoals bij ons ;-). Genieten daar. Tot het volgende verhaal.

• 24 November 2013 - 14:32

Maris:

Op deze novemberdag (regen , wind,kou ) is het een echt opwarmertje om naar jullie prachtige foto's te kijken. Wat een mooi en ondernemend gezin! Geniet er maar van, liefs maris

• 24 November 2013 - 19:41

Elis:

Superleuk om steeds weer over jullie avonturen te lezen! Wat een ander leven, maar de foto's bewijzen dat het echt zo is! Geniet er van met elkaar! Liefs Elis (ja die andere) & co