Deception......Bay - Reisverslag uit Coffs Harbour, Australië van hoekstijn - WaarBenJij.nu Deception......Bay - Reisverslag uit Coffs Harbour, Australië van hoekstijn - WaarBenJij.nu

Deception......Bay

01 December 2013 | Australië, Coffs Harbour

Deception.......Bay

Een aantal dingen zijn onmisbaar als je hier down under met je sleurhut vakantie wilt vieren. Ter eerste een TomTom, ten tweede een smartphone met de wikicamps app en trip advisor, naast natuurlijk de aloude Lonely Planet. Hiermee navigeren we van de ene mooie camping naar de volgende en door naar de mooiste plekjes. Zowel trip advisor als wikicamps zijn gebaseerd op beoordelingen en rates die door eerdere bezoekers gegeven zijn en daardoor super up-to-date en handig.
Een kleine week geleden alweer hebben we Noosa verlaten om onze tocht naar het zuiden voort te zetten. We wilden nog een dagje in Brisbane vertoeven omdat we gehoord hadden over een mooie lagoon midden in de stad, Southbanks genaamd, met leuke fonteintjes en een strand voor de kids en -niet te vergeten- mama. Tripadvisor bevestigde dit met een nummer 1 notering van leuke attracties in de stad. In Brisbane zelf konden we met wikicamps echter geen geschikte camping vinden. Velen hadden geen rating of commentaar of waren te duur. 50 km ten noorden van Brisbane vonden we echter een camping met een rating van 4,3 sterren van de maximum 5 sterren gebaseerd op 7 beoordelaars. Een camping met zoveel sterren hadden we nog niet gehad en hij was nog goedkoop ook. Beachmere caravan park in Deception Bay, vlakbij het water (geen foto's). In de auto wist Lies met een telefoontje het laatste beschikbare plekje op de camping te bemachtigen. Na een niet al te lange rit waren we daar. Die dag was het echt benauwd en heet. Niet alleen bij Oscar gutste het zweet uit alle poriën, ook de altijd koude Lies was klam en zelfs de dames hadden zweetpareltjes op hun kleine neusjes staan. Je begrijpt het al; we keken de hele rit al uit naar een plons in de verkoelende zee van Deception Bay. Bij aankomst zag de camping er echter toch wat anders uit dan we gewend waren. Schaduwplekken waren er eigenlijk niet. Op drie plekken na bleek de rest (semi)permanent bewoond te worden door onaardig gezegd: trailer-trash, ondanks dat ze heel aardig en behulpzaam bleken. Dat (semi)permanent wonen gebeurt dan meestal met van die geel verkleurde Viscount caravans uit de jaren 70, die uitgebouwd zijn met voortent en tuintjes. Tijdens het inparkeren van de caravan zaten de dames al te brullen. Het was ook veel te heet. Gelukkig kwam een buurman met een ballenbadje aanlopen en was de verkoeling en bijbehorende moodswing snel daar. Badend in het zweet de caravan opgetuigd en dan snel naar het strand lopen. Dat was gelukkig dichtbij. Daar aangekomen bleek het vloed en was er helemaal geen strand tussen de loopbrug en het water! Puffend in de hitte terug naar de camping, in de auto en op weg naar het dichtstbijzijnde strand. Dit bleek 'under construction' en daarom gesloten! Druipend in het zweet weer de auto in en een voorbijganger vragen naar het dichtsbijzijnde strand. Nou dan ga je rechts, bij de rotonde rechts, dan rechtdoor, dan weer links en rechts, vervolgens een stuk doorrijden, dan neem je de brug en dan nog een stukkie en dan ben je bij het strand. Maar kijk wel uit want er zijn kwallen. Na twee keer rechts kwamen we gelukkig ook bij een strandje. Snel de kleren uit en het water in. Echter afkoeling bleek absoluut onmogelijk, het water was bloedheet. Na 50 meter lopen kwam het water nog niet hoger dan halverwege je onderbeen. Vervolgens waren daar de kwallen en ging het regenen en onweren..... Voor iedereen die Down Under komt..... Vergeet Deception Bay!!
Het uitstapje naar Brisbane de volgende dag maakte gelukkig veel goed. Het Southbanks Park was prachtig (zie foto). Een kunstmatig aangelegd strand met een zoetwater zwembad, met voor de kids een apart fonteinen park met alles erop en eraan. Het was een heerlijk dagje bijkomen.
De volgende bestemming werd The Gold Coast, the place to be voor alle themaparken. Verder heb je daar de mooie stranden van surfer's paradise. De aankomst was toch wel wat verrassend. Van de eerdere kneuterige havenstadjes kwamen we nu in een party centrum met misschien wel meer hoogbouw (lees: resorts) dan Sydney en Brisbane bij elkaar. Dit hebben we wat gemeden en hebben het mooie hinterland verkend met mooie watervallen, look outs en cascades. Na twee dagen hadden we hier nog niet genoeg van en besloten nog een dag langer te blijven. Gisteren zijn we dan toch weer hier vandaan vertrokken. Dit ging echter wat minder soepel als anders. Na het aanschaffen van een klein waterpasje staat onze sleurhut in de lengterichting tegenwoordig gewoon recht. De standplaatsen op een camping zijn over het algemeen in de breedte aardig recht en dus de caravan ook. Nadat ik echter met mijn slaperige hoofd van de wc terug kwam bleek onze hut in de breedte helemaal scheef te staan. Wat bleek, een lekke band..... Kwam daar nou eens onze NRMA road assistence (Australische ANWB) goed van pas. Binnen een uur zat het reservewiel er op. Nu nog de caravan rijvaardigmaken en aankoppelen... in de stromende regen...en konden we verder reizen naar Coffs Harbour. Gedurende onze rit knapte het weer op en beloofde het weer mooie dagen in het verschiet. Niets was minder waar: het goot zo hard het kon, de dames ongeduldig, dus toch maar in de 'pourin' rain' de caravan standklaar gemaakt. Even checken op weatherzone wat het weer de komende dagen zal worden: pas over 6 dagen weer stralende zon. Gelukkig is niets zo veranderlijk als het weer in Australië, laat staan de voorspellingen, dus we gaan gewoon uit van snel weer zon. Vandaag was 'ie er alweer een beetje tijdens onze tour door Coffs Harbour, een prachtig stadje. Het water gaan we hier niet in, behalve in het zwembad. Bij aankomst op onze camping in Coffs Harbour werden we verrast door het bericht dat ook Nederland bereikt heeft, dat er een 19 jarige jongen is aangevallen door een haai en het niet overleefd heeft. De stranden zijn vandaag weer open gegaan, maar zonder ons. Morgen trekken we 'het achterland' weer in om The Waterfall Way te ontdekken (wat na de afgelopen regen prachtig zal zijn) om daarna weer verder zuidwaarts te zakken.

• 01 December 2013 - 13:46

Judith:

Haai ...... lieverds,

Nou zorgen dat je niet opgegeten word hoor! Verder klinken jullie verhalen heel erg gezellig en vol van genieten ga zo door!

Dikke kus voor jullie allemaal van mij.
    XXXXX Juul

• 01 December 2013 - 19:02

Sjoukje:

Lieve Hoekstijntjes,

Bedankt voor jullie prachtige " warme" verhaal............
    Zo warm hoeft het nu ook weer niet, maar bedenk dat het hier regenachtig, fris en donker is.......
    Echt herfst....
    Geniet van jullie trip en tot horens....

Knuffel voor iedereen XXXXX

• 02 December 2013 - 00:05

Chris Donken:

Mooi verhaal hahaha fijne vakantie.
    gr chris

• 02 December 2013 - 01:26

Ria:

Mooie verhalen, take care, mooi die foto's! Groetjes!

• 02 December 2013 - 08:49

Tjepje:

Mooie verhalen. Heel wat meegemaakt al. Fijn te lezen. Geniet ervan. Voorzichtig met de haaien in de buurt. Dan toch maar een zwembad.
    Groetjes en liefs van ons uit Enkhuizen

• 05 December 2013 - 06:34

Nisha:

Hahah, thanks for warning us about the deceptive Deception Bay!
    Keep away from the sharks, please.

it' nice and rainy in Singapore.... our "winter" :)

• 23 December 2013 - 14:56

Hans:

Die glow worm foto! Prachtig!